کد مطلب:36517 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158
طفل را گر نان دهی بر جای شیر مرغ پر نارسته چون پران شود (مثنوی، دفتر اول، ابیات 584 و 586) و اعلم یا بنی ان احب ما انت آخذ به الی من وصیتی تقوی الله و الاقتصار علی ما فرضه الله علیك: فرزندم! بدان محبوبترین چیزی كه تو از وصیت من فرامی گیری، آن است كه تقوای الهی پیشه كنی و بر فرایض الهی اقتصار بورزی و الاخذ بما مضی علیه الاولون من آبائك و الصالحون من اهل بیتك: و به آنچه اجداد و صالحان خانواده ات به آن معتقد و ملتزم بوده اند، تو نیز اعتقاد و التزام بورزی فانهم لم یدعوا ان نظروا لانفسهم كما انت ناظر و فكروا كما انت مفكر: چرا كه گذشتگان صالح نیز مثل تو نظر به خویش می كردند و دغدغه ی معیشت و معاد داشتند و همانگونه كه تو به خود می اندیشی، می اندیشیدند. [صفحه 27] یعنی همانگونه كه تو هراسان آینده ی خویشی، آنها نیز هراسان آینده ی خود بودند، آنها نیز گریبان فكر و وجدان خود را گرفته بودند. لذا سنت استوار صالحان سلف، در آغاز راه تكیه گاه محكمی است. لازم نیست خودت همه چیز را تجربه كنی و بیازمایی و از همین ابتداء، خود را در معركه ی آرا بیندازی و از تجربه و اندیشه و سنت پیشینیان، استغنای كاذب بورزی. خاندان تو، خانواده وحی و نبوت هستند و صالحانی كه در این خاندان زیسته اند، بهترین تكیه گاههایی هستند كه می توانی به مدد آنها، گامهای نخستین را برداری. ثم ردهم آخر ذلك الی الاخذ بما عرفوا و الامساك عما لم یكلفوا: آنها بعد از اندیشیدن و تجربه و مشورت كردن سرانجام به نتایجی رسیدند. آن نتایج این بود كه اولا فقط به امور معلوم ارج بنهند و تمسك بورزند (و از امور مجهول و مشكوك و مشتبه بپرهیزند) و ثانیا گرد چیزهایی كه بدان مكلف نیستند نگردند. فان ابت نفسك ان تقبل ذلك دون ان تعلم كما علموا فلیكن طلبك ذلك بتفهم و تعلم، لا بتورط الشبهات و علو الخصومات: حال اگر این شیوه را هم نمی پسندی و سر به پیروی آنان فرونمی آوری و می خواهی همه چیز را خودت چنان بدانی كه آنان می دانستند، دست كم به تفهم و تعلم رو بیاور نه به غوطه خوردن در شبهات و فرورفتن در مجادلات. یعنی سراغ شبهات و اقوال پراكنده نرو، آنها راهزنی خواهند كرد و تو را به جایی نخواهند رساند. بكوش تا با فهم عمیق و تعلم دقیق راه را بیابی.
بهره جستن از اختلافات، هم روش می خواهد هم داور. فرد برای برگزیدن بهترین رای باید معیار و ضابطه و روش داشته باشد. نوآموز در اثر شنیدن اختلافات، نه تنها عالم نخواهد شد كه ذهنش مغشوش و مخدوش خواهد شد. در این باب در مباحث آینده سخن بیشتر خواهیم گفت.
طفل مسكین را از آن نان مرده گیر (...)
لقمه ی هر گربه ی دران شود
صفحه 27.